Sider

12 september 2013

Ferdig!!

"Are your boobs ok?" spurte enn venn på Facebook idag.

Tja. Det føles sånn?

Jeg er fortsatt litt overrasket over protese-valget til kirurgen som ble tatt underveis. Det ser ut til at han har gått for en størrelse mindre enn han målte opp til på siste kontroll før sommeren. Ikke at dette nødvendigvis er feil, men førsteinntrykket er utrolig nok at denne er litt for liten?? Jeg som tenkte jeg måtte våkne opp og vente noen uker til hevelsen gikk ned for å se at det nye ikke ble for stort i forhold til det gamle...nå håper jeg for guds skyld at det ikke er noen hevelse i det hele tatt. Da blir forskjellen jammen stor. Eller, stor og stor....alt er relativt - mulig det blir smashing i BH!

Time will show.

Fasongen er ihvertfall kjempefint, og silikonen er såååå myk! Sikkert skjedd mye på silikon-fronten de siste årene også. Det er ikke mulig å kjenne forskjell, syns jeg. En annen ting er at det er HELT FANTASTISK å få vekk Pamela-ekspanderen. Har ikke vært plaget mye med den altså, den har blitt myk og har ikke vært vond og stram etter siste påfylling var over. Men, den var nå en gang litt i veien der den stod fastspent midt på kroppen og var det første man ser av meg når jeg kom rundt ett hjørne liksom. Nå som den er borte kjennes venstresiden av overkroppen veldig lett og "hul" og det er så digg å trekke pusten! Det går så lett og greit... Før presset ekspanderen en del innover mot innvollene når jeg hostet, gjespet og pustet - det er en lettelse at den er vekk.

Ingen smerter enda! Ikke tatt smertestillende etter operasjonen igår. Den tok 45 minutter pluss forberedelser og avslutning. Jeg ble vekket av narkosen direkte etterpå og da var kl ca 0930. Fort gjort! Man må ligge på overvåkningen minst 2 timer etterpå for sikkerhets skyld. Gode dorme-timer å ligge der og flyte på morfin-rus......mmm......

Jeg ble hentet av samboeren min litt over kl 15, da følte jeg meg litt tung i hodet og småkvalm. Kjøreturen hjem gjorde det ikke akkurat bedre - men etter litt mat og drikke samt litt hvile ble formen god igjen.

Sykehuset ringer meg idag kl 12 for å høre hvordan det går, betryggende og greit.

Men det er en liten ting.. Har rett og slett ikke fått med meg at jeg ikke kan få brystvorte! Kjente jeg ble litt lei meg da kirurgen sa det før operasjon igår...at jeg kun skulle tilbake og tatovere... Dette har jeg rett og slett misforstått på den siste kontroll-timen etter påfyllingene... Jeg trodde de skulle hente fett og lage dette også - samtidig som de evt skulle justere friske-puppen. Men, kirurgen er fra Mexico, så det har blitt litt hola, que pasa på timene føler jeg. Ihvertfall, han forklarer at min hud er tynn, tynn og har ikkeno vev til å lage brystvorte av...han kunne laget det av bare hud, men det hadde ikke blitt noe fint og bare blitt rart og fislete på sikt. Derfor bare tatovering. 

Det er sikkert helt greit og ikke verdens undergang å ikke ha brystvorte.... Men det handler blant annet om forventninger som ikke blir innfridd - samt litt sinne mot kreftopplevelsen som hele tiden tar fra meg ting. Lett for andre å si at jeg skal være glad for at jeg i det hele tatt får ett nytt bryst - og det er jeg jo også såklart.... Det er vel bare litt sårt alt sammen fortsatt, sånn psykisk.......det å få kreft, samt å takle alt det fører med seg.

Om litt er jeg kanskje kjempefornøyd selv uten. Bare litt bittert å vite at andre har fått laget brystvorte av kun hud. Nå er min ekstra hud kuttet vekk for å passe til sillikon-protesen, så den vorte-båten har på en måte gått. 

Kirurg Speedy Gonzales var ihvertfall storfornøyd med operasjonen og resultatet forstod jeg. Alt hadde gått SÅ raskt og greit, og den første protesen de forsøkte bare smatt på plass og passet perfekt med det andre brystet mente han. Jeg hadde ingen blødninger så jeg kunne dra hjem uten dren - en lettelse. Han sa jeg også slapp å gå med brystbåndet, samt at jeg bare kunne bruke armen opp og ned som jeg ville og sove på siden om jeg ønsket. Videre fortalte han nok en gang om at jeg ikke fikk brystvorte, men at vi skulle tatovere fargen rundt den 3.januar. Frem til det har jeg ingen kontroller ang operasjonen. 

Neste stopp ---> ordinær kreftkontroll hos onkologen midt i oktober, forhåpentligvis inkludert mammografi som jeg skulle hatt i juni.... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar