Sider

28 juni 2011

Utslitt i motvind

Jeg er verdensmester i å akseptere. Heldigvis.

Hvis kroppen min forteller meg at den er sliten, så hviler jeg. Med en gang. Og ikke med frustrasjon over at jeg må hvile. Det er da ganske deilig å slappe av hvis man trenger det?... ligge på sofaen og trykke TV eller blad i sladremagasin... Jeg blir ikke skuffet hvis jeg plutselig må avlyse en avtale eller plan fordi jeg kjenner jeg ikke orker. Fordi jeg vet jo det ikke blir noe morsomt eller givende å delta når man bare er andpusten og ikke føler seg som seg sjøl og kan delta som man ønsker. Da er det bare godt å slappe av...

Og siden jeg faktisk greier å tenke slik og å være veldig avslappet rundt det å ha lite energi i perioder - så bruker jeg ikke opp energien min på å jobbe imot...være frustert og lei...jeg aksepterer at sånn er det.

Jeg er verdensmester i å være lat! 

Og jeg har jo vært forberedt på dette lenge. Informasjon i forkant av behandling sier at vi i verste fall må påberegne oss mange, mange måneder med slitenhet. Og at ingen vet hvor lenge det kan vare, men at vi kan selv hjelpe ved å ta det med ro og hvile både før og etter vi blir slitne. Og det er helt greit for meg.

Man får takle dette individuelt såklart - men mitt beste godhjertede og velmente råd er at man må prøve og akseptere slitenheten og at det vil bli sånn på ubestemt tid. Nyt å kunne hvile, nyt å ha lov til å ta vare på deg sjøl. Noen har flere de vil strekke til for, men krev din plass!...

Prøøøøøv å spare energien du bruker på å være "sliten-frustrert" og "strekker-ikke-til"-følelsen til du skal være supermamma, supervenninne, superpartner og en super utgave av deg selv i ditt nye etterliv!

...som kan komme før du aner det - hvis du er snill mot deg sjøl nå i forkant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar